Mercedes EVO
Modernizację rozpoczęto od zawieszenia – wyższe i mocniejsze sprężyny, wzmocnienia mostów, podwójne amortyzatory Bilstein przód i tył oraz oczywiście pasy na mosty. Rewelacyjna i ciekawa konstrukcja nie wymagająca spawania. Mocowania do podwójnych amortyzatorów są przykręcane do ramy i do mostów, przez co osiąga się optymalną kombinację. Poprawia to również komfort jazdy w terenie i możliwości pojazdu podczas ostrej, szybkiej jazdy oraz zmniejsza potrzebę używania blokad, jednocześnie nie ograniczając, a wręcz polepszając wykrzyże.
Mercedes jest obuty w opony BFGoodrich 255/85 R16 oraz felgi firmy ORC Typ 28. Ponadto posiada specjalne osłony na zbiornik paliwa i silnika oraz na zderzaki. Na przednim zderzaku zamontowana została wyciągarka WARN 9000. Sterowanie wyciągarki przeniesiono do wnętrza pojazdu, co znacznie przyspieszyło i poprawiło kierowanie pojazdem.
Również silnik został zmodyfikowany. Dzięki specjaliście z Rosji Vitalij’owi (również współpracującemu z ORC), został on uszczelniony i przygotowany do głębokiego brodzenia. Teraz nawet przeszkody wodne do ok. 120 cm nie stanowią dla „Wilka” problemu. Do tego doszedł IBS, czyli monitor pracy akumulatorów i ładowania, który w samochodzie stale nadzoruje statystykę prądową, a kierowca na bieżąco obserwuje, co dzieje się z zasilaniem.
Odchudzony jest też układ wydechowy. Zalozylismy mokry wkład filtru powietrza K&N, który nie „boi” się wody i błota. Założony został też snorkel i sprytna siateczka na chłodnicę, która skutecznie zapobiega dostawaniu się gęstego błota do wnętrza komory silnikowej i tym samym zapobiega zawalaniu chłodnicy.
„Wilk” pożegnał się z oryginalną tapicerką, tylnymi szybami, fotelami i pasami. Została tylko oryginalna deska rozdzielcza, przypominająca komfortowe wnętrze cywilnego „G”.
Wnętrze samochodu jest pokryte specjalnym tworzywem sztucznym – rodzaj ciężkopalnej pianki, która skutecznie tłumi hałas i wibracje blach nadwozia, eliminuje większość zapachów typowych dla pojazdów terenowych, a jednocześnie znacznie ułatwia mycie wnętrza samochodu.
Wstawiona jest klatka – cienkościenna i skręcana, z homologacją FIA. Ponadto samochód wyposażony jest w fotele Königa, 6 punktowe pasy Schrotha i interkom Peltora.
Za fotelami jest miejsce, w zależności od charakteru rajdu, na 2 lub 4 koła zapasowe oraz na dodatkowy akumulator.
Przez dociążenie tyłu udało się uzyskać w miarę równe naciski na poszczególne osie (przy zatankowanym samochodzie różnica wynosi 20 kg). Na pace zorganizowano miejsce na gaśnice, drobne narzędzia, trapy, pasy, hi – lift, itp.
Z przodu, na desce rozdzielczej, zamontowane zostało dla pilota niezbędne wyposażenie nawigacyjne w postaci Terratrip’u 404 z dwoma czujnikami: jeden na lince prędkościomierza, drugi – indukcyjny – na tylnym wale napędowym. Ponadto Mercedes posiada GPS Garmin E – Map 162 oraz lampkę do czytania map.
Założono body lift 4 cm, zamontowane zostały światła stop i tzw. kurzowe.
Na tył założone są hamulce tarczowe – ciekawy wynalazek firmy ORC – umożliwiające założenie tarczówek do starszych modeli Mercedesa „G”.
DANE TECHNICZNE MERCEDESA GE 300 EVO „WILK”
|
|
Silnik: |
seryjny Mercedes GE300, benzynowy wolnossący, umieszczony wzdłużnie z przodu |
Rodzaj silnika/ liczba cylindrów: |
rzędowy / 6 |
Pojemność skokowa/ moc max: |
3000 cm3 / ok. 190 KM |
Maksymalny moment obrotowy: |
ok 220 Nm |
Obroty maksymalne: |
7000 obr./ min. bez ogranicznika |
Predkosc: |
szosa ok. 170 km/h, teren (reduktor) 120 km/h |
Skrzynia biegów: |
seryjna, manualna, pięciobiegowa |
Skrzynka rozdzielcza: |
seryjna 463, synchronizowana dwubiegowa, stały napęd 4x4 |
Mosty napędowe: |
seryjne, przełożenie główne 1:4,38, wzmocnienia ORC |
Zawieszenie: |
sprężyny typ średni ORC, zmodyfikowane mocowania ORC, po 2 amortyzatory na koło (kombinacja: olejowy Sachsa i gazowy Bilstein), pasy ograniczające |
Układ hamulcowy: |
hamulce tarczowe z przodu (wzmocnione zaciski z przodu z nowszego modelu G) i z tyłu (zestaw ORC) |
Nadwozie: |
seryjne, body lift, brak tylnych okien, podcięte nadkola |
Wymiary (dł. x szer. x wys.): |
4250 x 1810 x 2105 mm |
Rozstaw osi: |
2400 mm |
Prześwit poprzeczny: |
ok 250 mm |
Koła: |
opony BFGoodrich 255/85 R16, felgi ORC Typ 28 |
Ciężar własny: |
ok 2200 kg (zatankowany + 2 zapasówki) |
Pojemność zbiornika paliwa: |
100 litrów |
Zużycie paliwa: |
Szosa 14 - 16 l/ 100 km, teren 25 - ~ l/ 100 km |
Specjalistyczne oleje rajdowe: |
Firmy Millers (wszędzie) |
Wyposażenie dodatkowe: |
Wyciągarka WARN 9000, klatka bezpieczeństwa, fotele kubełkowe, Terratrip, interkom, monitor pracy akumulatorów i ładowania, snorkel, mokry filtr powietrza, osłony płytowe i rurowe |